مجله بهترین پزشک :بی حوصله شدن همان دردی است که هر از گاهی به سراغ همه ما می‌آید. این بی حوصلگی علل مختلفی دارد. برخی از آنها قابل رفع هستند، ریشه‌ برخی به خود ما باز می‌گردند و با برخی دیگر باید کنار بیاییم و به دنبال راهکارهایی باشیم که روحیه ما را بهبود ببخشد.

بی حوصلگی هنگامی روی می دهد که ما دیگر به اطرافیان، اشیای پیرامون خود و فعالیتهای روزمره خود علاقه مند نبوده و از آنها لذت نمی بریم. بی حوصلگی در واقع فقدان تنوع و انگیزش در زندگیست.

خستگی و ملالت، حسی رایج است. احساس عدم رضایت از یک فعالیت، یا علاقه به آن، می تواند منجر به ملالت و خستگی شود. خستگی و ملالت ممکن است زمانی رخ دهد که احساس انرژی می کنید اما هیچ جا برای هدایت انرژی خود ندارید.

علت های بی حوصلگی ها چه مواردی است ؟

افسردگی :

اگر شما احساس سستی و بی حالی می‌کنید و تمایلی به انجام هیچ گونه فعالیتی ندارید، ناامید هستید، و هیچ لذتی از انجام دادن فعالیتی که زمانی برای شما لذت بخش بوده‌است نمی‌برید و احساس رخوت و خستگی می‌کنید؛ ممکن است مبتلا به افسردگی شده باشید. در خیلی از موارد بی حوصلگی‌های ما به اضطراب یا افسردگی بازمی‌گردد. افرادی که این دو حالت را تجربه می‌کنند بی حوصلگی زیاد دارند و به دلیل آستانه پایین تحمل خود زود عصبی می‌شوند. علایم افسردگی را بشناسید و برای رفع آن اقدام کنید.

بی تحرکی :

پاکسازی ذهن و یک پیاده روی کوتاه می تواند باعث کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود خلق و خو شود.ورزش کردن بهآزادسازی هورمون های حس خوب در مغز کمک می کند که این هورمون ها به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کنند. ورزش کردن می تواند پیاده روی در اطراف محل سکونت یا پارک نزدیک منزلتان باشد و رفتن به طبیعت نیز تاثیرات مثبت روی خلق و خو دارد.

شرایط سخت :

عوامل فیزیکی زیادی هستند که ممکن است باعث بد اخلاق شدن فرد شوند. درد یا ناراحتی فیزیکی و قرار گرفتن در شرایط سخت می تواند منجر به تحریک پذیری و کج خلقی شود، از جمله مواردی مانند عدم خواب کافی، گرسنه بودن یا تغذیه ناسالم.

خواب نامناسب :

بسیاری از ما می‌دانیم که کمبود خواب موجب کسالت و بی حوصلگی می‌شود، با این حال از نظر محققان زمان خواب به اندازه میزان خواب اهمیت دارد. کسانی که دیر به رختخواب می‌روند حتی اگر زیاد بخوابند، در معرض افسردگی قرار دارند. پس سعی کنید شب‌ها زود بخوابید و البته خواب کافی داشته باشید. ساعات اولیه خواب شبانه تاثیر بسزایی در آرام کردن و ترمیم اعصاب خسته و سرحال کردن بدن دارد.

نبود تنوع :

معمولاً افرادی که احتیاج زیادی به تازگی، تنوع و هیجان دارند بیشتر در معرض بی حوصلگی و کسالت قرار می‌گیرند. اشخاص برون گرا جزء آن گروه افرادی هستند که احتیاج به تحریک بیرونی دارند؛ به همین علت آن‌ها بسیار مستعد بی حوصلگی هستند و تنوع طلبی و ریسک پذیری راهی برای درمان کسالت در این اشخاص است.

نگرش منفی :

یکی از دلایل اصلی حوصله نداشتن و احساس کسالت کردن این است که نوع نگاه و تفکر شما نسبت به خودتان و اطرافتان منفی شده‌است نگاه خود را تغییر دهید، افکارمنفی را ازخود دور کنید و مثبت فکر کنید.

این موارد می تواند در رفع بی حوصلگی شما موثر باشد

مصرف بیشتر مرکبات :

تقریبا تمام انواع مرکبات دوست‌داشتنی هستند. از آب لیمو شیرین گرفته تا آب پرتقال و تمام آب‌میوه‌های دیگر که همیشه به عنوان درمان‌های خانگی مورد استفاده‌ی ما بوده‌اند. برای درمان بی حالی و کسالت توصیه می‌کنیم روز خود را با یک لیوان آب لیموترش آغاز کنید.

عطر لیموی ترش تازه درون لیوان آب به تنهایی می‌تواند شما را سرحال ‌کند و جذبِ آب، شما را برای یک روز عالی آماده ‌کند. خواص لیموترش بی‌شمار است. آب لیموترش به بهبود شماری از بیماری‌ها کمک می‌کند، مثلا از یبوست پیشگیری می‌کند، اما خاصیت دیگرش این است که به یک بدن خسته، جان تازه‌ای می‌دهد.

ورزش کنید :

فعال نگه داشتن بدن به شما کمک خواهد کرد که ذهن را فعال نگه دارید. این کار ممکن است به بهبود بی حوصلگی کمک کند مجبور نیستید فعالیت شدید انجام دهید، مانند بسکتبال بازی کردن، به منظور فعال شدن این می تواند به سادگی پیاده روی باشد. اگر حوصله تان سر می رود و بیشتر اوقات را با ورزش کردن سپری می کنید می توانید کمک کنید.

تقویت گلبول‌های قرمز :

آهن عنصر ضروری و مورد نیاز بدن است و بدون آن، بدن نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی، گلبول‌های قرمز تولید کند. گلبول‌های قرمز حاوی هموگلوبین هستند.

هموگلوبین در ساختارِ خودِ عنصر آهن قرار دارد و نقش آن انتقال اکسیژن به سرتاسر بدن است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف اکسیژن با ورود آن به ریه‌ها، پایان می‌یابد، اما اکسیژن باید کل بدن را طی کند و به تمام سلول‌ها و اندام‌های بدن برسد تا به آنها توانایی کار کردن بدهد.

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، کمبود اکسیژن منجر به کاهش عملکرد بدن می‌شود و در نهایت، خستگی را به همراه دارد. به این وضعیت، کم‌خونیِ ناشی از فقر آهن می‌گویند. برای مقابله با آن، با برگ‌های گزنه (ترجیحا برگ‌های تازه، اما برگ‌های خشک هم مؤثر هستند) چای درست کنید.

اجتماعی باشید :

بیرون بروید و با برخی از دوستانتان ملاقات کنید، یا دوستان جدیدی پیدا کنید. ملالت و بی حوصلگی اغلب می تواند انرژی شما را کم کند.

برنامه خود را پر کنید :

وقت زیاد داشتن خیلی بدتر از زمانی است که اصلا وقت نداریم زمانی که شما خلا زمانی دارید، ممکن است با بی حوصله شوید. به همین منظور برنامه خود را طبق زمان بندی تنظیم کنید.

نوشیدنی انرژی‌زای خانگی :

به نوشیدنی‌های انرژی‌زای بیرون عادت نکنید. این نوشیدنی‌ها یکی از به‌دردنخورترین محصولاتی هستند که در سال‌های اخیر در بازار رواج پیدا کرده‌اند. شما مبلغ نامعقولی را بابت چیزی پرداخت می‌کنید که ضررش بیشتر از منفعتش است.

در حقیقت، این نوشیدنی‌های غیرطبیعی بر مشکلات فیزیکی ما می‌افزایند. پس بهتر است خودتان نوشیدنی‌‌های انرژی‌زا درست کنید که هم طعم طبیعی‌تری دارند و هم در بهبود سلامتی‌تان اثر واقعی دارند و شما را به همان انرژی طولانی‌مدتی که به دنبالش هستید، می‌رسانند.