بهترین پزشک : دیابت یک بیماری مزمن است و زمانی رخ می‌دهد که پانکراس انسولین کافی تولید نمی‌کند. یا بدن به‌طور مؤثر از انسولین تولید شده نمی‌تواند استفاده کند. انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می‌کند.

در افرادی که دیابت دارند و میزان قند خون آنها بالاست ، مقدار زیادی از قند خون وارد ادرار می شود که کلیه های فرد دیابتی قادر به بازجذب همه آن نخواهند بود.

هم چنین سلولهای بدن روزانه مقادیر زیادی از آب درون سلولها را برای رقیق ساختن میزان بالای غلظت قند خون از خود خارج می کنند که این امر هم موجب افزایش حجم ادرار خواهد شد.

انواع دیابت

دیابت نوع ۱

یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی سلول‌های پانکراس را به عنوان یک عنصر خارجی تشخیص داده و آنها را مورد حمله قرار می‌دهد و سلول‌های تولید کننده انسولین را از بین می‌برد. مشخص نیست که چه چیزی باعث این حمله می‌شود. حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت این نوع از دیابت را دارند. به این نوع دیابت، دیابت وابسته به انسولین گفته می‌شود. افراد مبتلا به این نوع دیابت می‌توانند انسولین مورد نیاز خود را به صورت تزریقات روزانه تأمین کنند.

دیابت نوع ۲

زمانی رخ می‌دهد که بدن شما در برابر انسولین مقاوم می‌شود و قند در خون شما باقی می‌ماند. دیابت نوع ۲ بیشتر در افراد بالغ بالای ۳۰ سال و چاق دیده می‌شود، به همین دلیل دیابت نوع دو به دیابت بزرگسالان معروف است. انسولین تولید شده از پانكراس در این افراد به خوبی عمل نمی‌کند. در واقع یا پانكراس به اندازه‌ی كافی انسولین ترشح نمی‌کند و یا اینکه انسولین ترشح شده، به علت وجود مقاومت سلول‌ها به انسولین مخصوصاً در افراد چاق، فاقد کارایی لازم است.

علائم پیش دیابت

  • خستگی
  • اضافه وزن
  • کبودی‌هایی که خوب نمی‌شوند
  • عدم تمرکز
  • اختلال در خواب
  • بروز نقاط تیره روی پوست

در صورتی که همه این علائم همزمان باهم رخ دهند، احتمال ابتلا به پیش دیابت بسیار بالا است و شخص باید با انجام آزمایش نسبت به بروز این بیماری اطمینان خاطر حاصل نماید.

افراد در معرض خطر دیابت

  • اضافه وزن: یکی از مهم ترین عوامل بروز دیابت نوع 2 افزایش وزن است. هر چقدر در بدنتان چربی اضافه بیشتری داشته باشید سلول ها هنگام دریافت انسولین و تجزیه قندها با مشکلات بیشتری روبرو می شوند.
  • چربی: تحقیقات مختلف نشان می دهد هر چقدر تجمع چربی ها در اطراف شکم بیشتر باشد احتمال خطر بروز این بیماری افزایش می یابد.
  • بی تحرکی: ورزش و فعالیت های بدنی به کنترل وزن کمک می کند. در چنین شرایطی قندها برای تولید انرژی تجزیه می شوند و حساسیت سلول ها برای دریافت انسولین افزایش می یابد.
  • سابقه دارها: اگر پدر و مادر یا خواهر و برادر های شما به این بیماری مبتلا شده اند شانس ابتلا به این بیماری در شما افزایش می یابد.
  • سن بالا: بالا رفتن سن هم یکی از عوامل تهدید کننده است. افرادی که از مرز 45 سالگی گذشته اند باید حواسشان را بیشتر جمع کنند. البته این روزها آمار افزایش تعداد مبتلایان در میان کودکان، نوجوانان و جوانان نشان می دهد که سن و سال در ابتلا به این بیماری نقش چندان پر رنگی ندارد.

کمای دیابتی چیست؟

این عارضه جدی می تواند منجر به کمای دیابتی و حتی مرگ با هر نوع دیابت شود، اگرچه در نوع 2 شایع تر است. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که قند خون شما بیش از حد بالا می رود و بدن به شدت کم آب می شود. علائم عبارتند از:

  • قند خون بیش از 600 میلی گرم در دسی لیتر
  • خشکی دهان
  • تشنگی شدید
  • گرم و خشک شدن پوست که عرق نمی کند
  • تب بالا
  • خواب آلودگی یا گیجی
  • از دست دادن بینایی
  • توهمات
  • ضعف در یک طرف بدن

خطرات جانبی دیابت

بیماری قلب و عروقی

دیابت به‌طور چشمگیری خطر ابتلا به انواع مشکلات قلبی عروقی، از جمله بیماری عروق کرونری، درد قفسه سینه (آنژین صدری)، حمله قلبی، سکته مغزی و آترواسکلروز را افزایش می‌دهد.

آسیب عصبی

قند اضافی می‌تواند دیواره‌های عروق خونی کوچک (مویرگ‌ها) را تحریک کند که اعصاب را به خصوص در پاها تغذیه می‌کنند. این حالت می‌تواند باعث سوزش، بی‌حسی یا درد شود که معمولاً در انگشتان دست یا انگشتان پا شروع می‌شود و به تدریج گسترش می‌یابد.

آسیب کلیه

کلیه‌ها میلیون‌ها خوشه خونی کوچک (گلومرولی) هستند که ضایعات را از خون شما فیلتر می‌کنند. دیابت می‌تواند به این سیستم فیلترینگ ظریف آسیب برساند. آسیب جدی می‌تواند منجر به نارسایی کلیه یا بیماری برگشت‌ناپذیر کلیه شود که ممکن است نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه داشته باشد.

آسیب چشم

دیابت می‌تواند به عروق خونی شبکیه (رتینوپاتی دیابتی) آسیب برساند که به‌طور بالقوه منجر به کوری می‌شود. دیابت همچنین خطر دیگر شرایط مانند آب مروارید و گلوکوم را افزایش می‌دهد.

چطور از دیابت یشگیری کنیم؟

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به دیابت انتخاب سبک زندگی سالم است. حتی اگر سابقه وجود دیابت در خانواده شما دیده می شود بهتر است با کمک چند توصیه ساده از این بیماری در امان بمانید. غذاهایی را انتخاب کنید که کم چرب و کم کالری باشند.

بیشتر روی میوه ها، سبزیجات و نان های سبوسدار تمرکز داشته باشید. به ازای هر هزار کالری که به بدنتان می رسانید در حدود 14 گرم فیبر مصرف کنید چون فیبرها به کنترل قند خون کمک می کنند. حداقل روزی نیم ساعت ورزش را در برنامه روزانه تان جای دهید. پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا از جمله ورزش های مفید و کم عارضه هستند.