بهترین پزشک : خود ارضایی تا زمانی که تبدیل به عادت و اعتیاد نشود هیچ مشکلی برای سلامتی بوجود نمی آورد .خود ارضایی به عنوان یک عادت غلط و اعتیاد گونه بین تمام افراد و فرهنگ‌ها شایع است. هر عادت غلطی به مرور زمان می‌تواند باعث اعتیاد شود.

ترک خود ارضایی از نظر علمی کاملا ممکن است بخش زیادی از ترک اعتیاد به این عمل مانند هرگونه اعتیاد دیگری جنبه های روحی و روانی زیادی دارد بنابر این نیاز است که با تمام اراده خود تصمیم به ترک گرفته باشید و از شکست هراسی نداشته باشید.

ترک خود ارضایی و درمان آن در موارد ذیل ضروری به نظر می آید

  • در طول روز زمان و انرژی زیادی از شما می‌گیرد.
  • امور خانه، کار، تحصیل و زندگی شما به دلیل انجام خود ارضایی مختل شده است.
  • رویدادها، مراسم‌ها و قرارهای مهم را کنسل می‌کنید تا بتوانید در تنهایی خود ارضایی کنید.
  • از مکان‌های اجتماعی دوری می‌کنید یا حتی در صورت اجبار پنهانی خود ارضایی می‌کنید چون زمان کافی برای رسیدن به خانه ندارید.
  • حتی وقتی احساس شهوت و تحریک شدن ندارید، خود ارضایی می‌کنید.
  • وقتی دچار احساسات منفی مانند خشم، اضطراب، استرس یا غم می‌شوید، در پاسخ برای خلاصی از این احساسات خود ارضایی می‌کنید.
  • پس از خود ارضایی دچار حس گناه، ناراحتی و پشیمانی می‌شوید.
  • با وجود تمایل به ترک خود ارضایی باز هم نمی‌توانید دست از آن بردارید.
  • نمی‌توانید دست از فکر کردن به خود ارضایی بردارید.
  • دائما در فکر جستجو برای محتوای جنسی هستید.

عوامل تاثیر گذار در خود ارضایی

کنترل کردن سطح اضطراب و افسردگی

فرد با کسب لذت در جریان خودارضایی به دنبال جایگزینی احساس خوب به جای واقعیت ناراحت کننده افسردگی های خود می باشد.خودارضایی نیز چنانچه بیش از حد به آن پرداخته شود به نوعی اعتیادآور می شود.

وجود علل عصب شناختی

گاهی گرایش به اعتیاد به دلایل عصب شناسی خاصی که در بدن فرد وجود دارد بروز می کند. تحقیقات حاصل از بررسی مغز بین معتادان به موادمخدر و خودارضایی نشان می دهد نورون های مغز افراد معتاد به عمل خود ارضایی ارتباطات بیشتر و گسترده ای با یکدیگر برقرار کرده اند. مانند آنچه در معتادان به مواد مخدر مشاهده می شود.

شرایط محیطی و تجربیات فردی

آسیب های روانی و رنج ها و دردهایی که فرد در طول زندگی به اشکال مختلف با آن رو برو می شود و پیامدهای تنش زا ایجاد می کند، فرد را به انجام خودارضایی با هدف پنهان کردن احساسات ناخوشایند سوق می دهد.

تاثیرات منفی خود ارضایی بر افراد

  • رضایت فرد از رابطه جنسی کم شده و ترجیح می دهد خود ارضایی کند.
  • اعتماد به نفس فرد کاهش یافته و خجالت می کشد تا در رابطه جنسی دو طرفه شرکت کند.
  • اعتیاد آنها به خود ارضایی ، سد راهشان برای پیشرفت در زندگی شخصی و کاری شان می شود.
  • احساس گناه را بعد و هنگام انجام عمل خود ارضایی تجربه می کنند.
  • ایجاد مشکل در رابطه جنسی با همسر خود.

چند نکنه ساده برای ترک خود ارضایی

از پورنو گرافی دوری کنید

از پورنوگرافی دوری کنید. دیدن فیلم های پورن ، تاثیر بسیار زیادی بر انجام عمل خود ارضایی دارد. با دوری از فیلم های پورن ، احساس نیاز به انجام خود ارضایی را در خود کاهش دهید.

کمتر تنها بمانید

سعی کنید مدت زمان تنهایی خود را کم کنید. با کم کردن زمان تنهایی خود و سپری کردن آن همراه با دیگران ،ذهنتان را از پورنوگرافی و انجام خود ارضایی دور کنید.

لباس بیشتر بپوشید

هنگام خواب شب لباس های بیشتری بپوشید. ممکن است زمانی که لباس های کمتری هنگام خواب میپوشید با دست زدن به خودتان ، حسِ انجام خود ارضایی در شما تقویت شود پس با پوشیدن لباس های بیشتر تعداد این تماس ها را کم کنید.

ورزش کنید

ورزش انرژی مازاد شما را کاهش می دهد. ورزش علاوه بر آن شادابی و نشاط نیز با خود به ارمغان می آورد. ورزش هایی مثل دوییدن و شنا می توانند باعث ترشح اندورفین در بدن می شود. اندورفین هورمون شادی و نشاط در بدن است. همچنین ورزش هایی مانند یوگا می تواند آرامش و اضطراب ناشی از ترک خود ارضایی را به طور چشمگیری کاهش دهد و موجب آرامش هرچه بیشتر گردد.

تغذیه سالم

تغذیه سالم با میوه و سبزیجات کافی می تواند همیشه سطح انرژی شما را در سطحی متعادل نگه دارد و احساس خستگی و کسلی را از افراد دور نماید. احساس سرزندگی و نشاط می تواند افراد را از ترک خود ارضایی کمک کند.

خواب کافی

کم خوابی با خود بی هدفی و کسالت به دنبال خواهد آورد. نداشتن خواب کافی به مرور افراد را دچار افسردگی می کند. تنظیم عادت خواب و همچنین خواب کافی به میزان 8 ساعت در روز می تواند احساس افسردگی را از افراد دور می کند.

حمام آب سرد

حمام آب سرد در زمانی که وسوسه های خود ارضایی به سراغ افراد می آید می تواند معجزه کند. این روش به خوبی می تواند جلوی هر تکرار عمل خود ارضای را بگیرد.

از روانشناسان برای ترک خود ارضایی کمک بگیرید

راهکارهای خانگی متعددی برای ترک خود ارضایی وجود دارد. بسیاری از افراد انجام این روش‌ها را در کاهش دفعات نیاز به خود ارضایی موثر دانسته‌اند و با رعایت آنها مشکل حل شده است. اما برخی از افراد نمی‌توانند به تنهایی از پس مشکل خود ارضایی برآیند. در این شرایط به کمک تخصصی روانشناس یا سکس‌تراپ نیاز دارند.

در صورتی که در ترک خود ارضایی موفق نبوده‌اید، صحبت با یک روانشناس یا مشاور جنسی می‌تواند به شما کمک کند. یک متخصص می‌تواند به شما در یافتن علت خود ارضایی و دلیل ناتوانی در غلبه بر آن کمک کند.

جلسات درمان به صورت محرمانه برگزار می‌شود و در صورت تمایل می‌توانید از جلسات آنلاین نیز بهره‌مند شوید. برای برخی از افراد صحبت در مورد مسائل جنسی در جلسات حضوری دشوار است.

عدم ترک خود ارضایی و عواقب آن

رفتارهای اعتیادوار با گذشت زمان و عدم درمان تشدید می‌شوند. خود ارضایی رفتاری است که اعتیاد به آن می‌تواند عوارض متعددی در زندگی فردی، جنسی و عاطفی فرد داشته باشد. عدم ترک خود ارضایی فشار زیادی به رابطه عاطفی و زندگی جنسی فرد وارد می‌کند.

نارضایتی جنسی و سرد شدن زندگی مشترک از عوارض آن بر زندگی جنسی و عاطفی فرد است. زودانزالی، عدم تحریک با رابطه جنسی واقعی و افت کیفیت رابطه جنسی از دیگر عواقب آن است.

افت خلق و خوی فرد به دلیل حس گناه و عذاب وجدان نیز مشکلی است که بسیاری از اشخاص در پی عدم درمان خود ارضایی دچار آن می‌شوند. شخصی که گرفتار این رفتار است و نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، دچار کاهش عزت‌نفس و اعتماد به نفس نیز می‌شود.